Després d'una època de distanciament, aquest any he recuperat l'interès per la feina feta durant els meus 38 anys dedicats a la recerca i la docència, però molt especialment pel que fa a la recerca. Vaig començar per posar a disposició de tothom el meu llibre Teoría y análisis de las imágenes.
Ja en el seu moment havia penjat en aquest bloc 5 articles meus que reflectien part d'aquest treball de recerca teòrica i empírica.
Remenant entre les meves publicacions he trobat una reliquia que havia quedat oblidada. Es l'article Recepción de mensajes icónicos complejos, publicat l'any 1986 per les edicions de la UB, al número 1 i únic de la revista "Imatge i Entorn" que vam crear al llavors Departament de Teoria de la imatge i de l'entorn de la Facultat de BBBAA de la UB, i que en no passar del primer número ha quedat doncs com un llibre col·lectiu de 141 pàgines.
He decidit penjar-lo doncs resumeix el resultat de 3 investigacions que vaig portar a terme entre els anys 1976 i 1982 per encàrrec de l'ICE de la UB. Totes es centraven en la recepció i els mecanismes generals d'influència de la imatge en moviment. La primera que restà inèdita, es centrava en la recepció dels missatges televisius en els adults, la segona en la recepció de la imatge fílmica en els nens i la tercera en la recepció dels spots televisius pels adolescents. Les 2 últimes van donar lloc a 2 llibres. Son le següents: "Colonización mental. Los contenidos "educativos" de la televisión", inèdita, ICE UB 1979. "El niño frente a la imagen fílmica con ruptura", editada per ICE UB, 1977, i "Publicidad, mixtificación y adolescencia. La recepción de los espots televisivos", Edicions de la Universitat de Barcelona, Barcelona, 1984.
Com que aquests llibres estan exhaurits, m'ha semblat interessant publicar aquest article perquè no resti en l'oblit el meu treball d'aquella època. No reflecteix en detall totes les eines metodològiques d'anàlisi de les estratègies visuals presents a les recerques en qüestió, però si en general i en especial els efectes que tenen en la recepció, així com les característiques i determinants d'aquesta última.
Podeu obrir-lo i baixar-lo clicant al títol.
"La validesa depèn de les creences". Gregory Bateson.
diumenge, 23 de setembre del 2018
dijous, 20 de setembre del 2018
7 anys de silenci al blog
Vaig iniciar aquest aquest blog el 2009 amb una activitat frenètica que em va permetre expressar, especialment aquell any i el següent, les reflexions sobre la nostra cultura i la nostra societat que em calia fer. Posar en evidència el començament d'una movilització progressiva, encara incipient, però ja rellevant del moviment i la consciència independentista i reflexionar-hi.
Donar a conèixer la meva activitat literària o fotogràfica, de joventut, que em feia il·lusió.
Difondre les meves produccions científiques més interessants així com una mostra del resultats del meu treball docent.
Expressar poèticament o en algun relat els meus sentiments de l'època. Publicar algun poema memorable d'altres autors, relats d'algun company o fotos d'un fotògraf poc conegut com Korda, tot i ser l'autor de la fotografía més famosa del Che. Difondre la situació de moviments polítics internacionals inèdits com el Zapatista, etc.
Un cop acomplerts aquests objectius, a partir del 2011, més interessat en difondre i comentar més agilment aconteixements o noticies que em semblaven rellevants, i també per circumstàncies personals, vaig abandonar el blog i vaig passar a fer servir com a eina el Facebook, que ja portava utilitzant.
A finals del 2015, amb la victòria parlamentària de l'independentisme i la necessitat vertiginosa de difondre els aconteixements i posicionaments polítics i posicionar-s'hi contínuament, el Twitter se'm va mostrar com l'instrument més eficaç, compaginant-lo amb el Facebook.
Ha estat aquest 2018 que he decidit recuperar-lo, en primer lloc per fer el que em reclamaven alguns antics companys feia temps, i per commemorar els 35 anys de la seva publicacio: penjar-hi el meu llibre "Teoría y análisis de las imágenes", que estava exhaurit des de feia molts anys i fer possible així que tothom a qui encara li pugui resultar útil hi pugui tenir accés gratuïtament, fet que fins ara només era possible a través de les nombroses biblioteques universitàries on es pot trobar.
A partir d'aquí m'he animat a ressuscitar-lo en part, no tant frenèticament com al principi, però si publicant algún article de tant en tant, com a complement del Twitter que només permet expressar-se amb moltes limitacions de contingut.
Donar a conèixer la meva activitat literària o fotogràfica, de joventut, que em feia il·lusió.
Difondre les meves produccions científiques més interessants així com una mostra del resultats del meu treball docent.
Expressar poèticament o en algun relat els meus sentiments de l'època. Publicar algun poema memorable d'altres autors, relats d'algun company o fotos d'un fotògraf poc conegut com Korda, tot i ser l'autor de la fotografía més famosa del Che. Difondre la situació de moviments polítics internacionals inèdits com el Zapatista, etc.
Un cop acomplerts aquests objectius, a partir del 2011, més interessat en difondre i comentar més agilment aconteixements o noticies que em semblaven rellevants, i també per circumstàncies personals, vaig abandonar el blog i vaig passar a fer servir com a eina el Facebook, que ja portava utilitzant.
A finals del 2015, amb la victòria parlamentària de l'independentisme i la necessitat vertiginosa de difondre els aconteixements i posicionaments polítics i posicionar-s'hi contínuament, el Twitter se'm va mostrar com l'instrument més eficaç, compaginant-lo amb el Facebook.
Ha estat aquest 2018 que he decidit recuperar-lo, en primer lloc per fer el que em reclamaven alguns antics companys feia temps, i per commemorar els 35 anys de la seva publicacio: penjar-hi el meu llibre "Teoría y análisis de las imágenes", que estava exhaurit des de feia molts anys i fer possible així que tothom a qui encara li pugui resultar útil hi pugui tenir accés gratuïtament, fet que fins ara només era possible a través de les nombroses biblioteques universitàries on es pot trobar.
A partir d'aquí m'he animat a ressuscitar-lo en part, no tant frenèticament com al principi, però si publicant algún article de tant en tant, com a complement del Twitter que només permet expressar-se amb moltes limitacions de contingut.
dimecres, 19 de setembre del 2018
Documental 20S: la veritat sobre els Jordis
Us presento el documental sobre la manifestació davant la conselleria d'Economia de la Generalitat el 20 de setembre de 2017 que va portar al jutge Llarena a imputar Jordi Sànchez i Jordi Cuixart per rebel·lió i que els manté a la presó des de fa 11 mesos.
El documental produït per Mediapro i dirigit per Jaume Roures basat en desenes de fonts visuals mostra la realitat del que va passar el 20S. Desmunta tot fonament per l'acusació, desmentint el falç relat de la suposada violència en què es basa i mostrant contràriament un paper moderador i mediador en tot moment dels Jordis amb l'autoritat judicial i amb les forces de l'ordre.
Ha estat vetat per totes les televisions espanyoles publiques i privades i només s'ha emès per TV3.
Está subtitulat en castellà.
Podeu accedir al documental clicant sobre el títol de l'article.
El documental produït per Mediapro i dirigit per Jaume Roures basat en desenes de fonts visuals mostra la realitat del que va passar el 20S. Desmunta tot fonament per l'acusació, desmentint el falç relat de la suposada violència en què es basa i mostrant contràriament un paper moderador i mediador en tot moment dels Jordis amb l'autoritat judicial i amb les forces de l'ordre.
Ha estat vetat per totes les televisions espanyoles publiques i privades i només s'ha emès per TV3.
Está subtitulat en castellà.
Podeu accedir al documental clicant sobre el títol de l'article.