diumenge, 23 de setembre del 2018

Recepción de mensajes icónicos complejos

Després d'una època de distanciament, aquest any he recuperat l'interès per la feina feta durant els meus 38 anys dedicats a la recerca i la docència, però molt especialment pel que fa  a la recerca. Vaig començar per posar a disposició de tothom el meu llibre Teoría y análisis de las imágenes.
Ja en el seu moment havia penjat en aquest bloc 5 articles meus que reflectien part d'aquest treball de recerca teòrica i empírica.
Remenant entre les meves publicacions he trobat una reliquia que havia quedat oblidada. Es l'article Recepción de mensajes icónicos complejos, publicat l'any 1986 per les edicions de la UB, al número 1 i únic de la revista "Imatge i Entorn" que vam crear al llavors Departament de Teoria de la imatge i de l'entorn de la Facultat de BBBAA de la UB, i que en no passar del primer número ha quedat doncs com un llibre col·lectiu de 141 pàgines.
He decidit penjar-lo doncs resumeix el resultat de 3 investigacions que vaig portar a terme entre els anys 1976 i 1982 per encàrrec de l'ICE de la UB. Totes es centraven en la recepció i els mecanismes generals d'influència de la imatge en moviment. La primera que restà inèdita, es centrava en la recepció dels missatges televisius en els adults, la segona en la recepció de la imatge fílmica en els nens i la tercera en la recepció dels spots televisius pels adolescents. Les 2 últimes van donar lloc a 2 llibres. Son le següents:  "Colonización mental. Los contenidos "educativos" de la televisión", inèdita, ICE UB 1979. "El niño frente a la imagen fílmica con ruptura", editada per ICE UB, 1977, i "Publicidad, mixtificación y adolescencia. La recepción de los espots televisivos", Edicions de la Universitat de Barcelona, Barcelona, 1984.
Com que aquests llibres estan exhaurits, m'ha semblat interessant publicar aquest article perquè no resti en l'oblit el meu treball d'aquella època. No reflecteix en detall totes les eines metodològiques d'anàlisi de les estratègies visuals presents a les recerques en qüestió, però si en general i en especial els efectes que tenen en la recepció, així com les característiques i determinants d'aquesta última.

Podeu obrir-lo i baixar-lo clicant al títol.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada