Podeu obrir i baixar el document clicant al títol.
Avui us presento uns textos que em fan especial il·lusió i ja us diré perquè (a part de que creia que els havia perdut i els he pogut recuperar). Es tracta de 3 articles publicats al diari AVUI l'any 1980. Els presento en un sol document, no sols pel fet de ser breus, sinó perquè representen un conjunt unitari respecte a contingut i amb aquesta intenció varen ser publicats fins i tot pel diari. Començo ressenyant les referencies corresponents:
-"Com ens "educa" la televisió", diari AVUI, 1/2 gener, 1980.
-"La televisió: font de mites socials (2)", diari AVUI, 3 febrer, 1980.
--"Com reaccionem davant la petita pantalla. Con ens educa la televisió (i 3)", diari AVUI, 3 març, 1980.
He dit que em feia especial il·lusió perquè en aquest articles es sintetitzaven a grans trets les conclusions generals, extretes de la recerca "Colonización mental: Los contenidos "educativos de la televisión", realitzada durant el curs 1978-79, per a l'ICE de la UB sobre el paper social i influencia de la TV en els adults. Tenen el valor de ser quasi l’únic testimoni publicat sobre aquesta recerca i sobre aquest mitjà tant important, al qual també vaig dedicar la meva atenció. Una altra referencia sobre les conclusions extretes respecte als mecanismes responsable de la influencia la podeu trobar a l'article també penjat en aquest bloc, "Recepción de mensajes icónicos complejos". Tot i ser l'únic treball centrat en la televisó i la població adulta (els altres es centraren en el cinema i els infants o la publicitat i els adolescents), a diferencia del altres, per les circumstancies que fos, fou l'únic no publicat com a llibre o article, exposant el seu desenvolupament i resultats.
En interessava investigar com influïa la TV en la població adulta. Vam treballar amb una mostra força amplia de subjectes de classe mitja baixa, però agafant com a grup de control una mostra de població universitaria i fins acabar comparant al final les diferencies entre homes i dones, recorrent a proves estadístiques com la Chi quadrat. Vam començar amb un treball d'enquesta-entrevista per averiguar els programes que els agradaven més i menys i els que veien més sovint, acompanyades de preguntes sobre com percebien el contingut. Això ens va permetre agrupar certs programes pel que tenien en comú de cara al seu anàlisi. I procedir a una anàlisi dels programes i els "valors" que transmetien, que ens va permetre, relacionant-lo amb la percepció i valoracions que en feien, inferir el mecanismes responsables de la seva eficacia, com a mitjans de transmissió dels valors socials predominants. D'aquí el títol radical de colonització mental pel recull, que ja era el de la recerca original, i m'ha semblat que seguia expressant bé el sentit de les conclusions. Les sintetitzaré dient que vam constatar com la relació dels receptors amb el pla de l'expressió, a través de tàctiques retòriques amb una funció mixtificant (aquesta si que exposada i investigada en altres treballs), era la responsable de com es rebien i assimilaven els continguts connotatius transmesos, ocults rere l'embolcall d'un aparent relat o informació "innocent". Però això precisament és el que si que es desenvolupa en aquests i l'altre article mencionat, i s'analitza més a fons en altres llibres meus.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada