dilluns, 13 de maig del 2019

Investigación de la eficacia en el signo visual

Podeu obrir i baixar el llibre clicant al títol.
Nota: També es pot descarregar el llibre des del portal bibliogràfic Dialnet en aquest enllaç: 
Investigación de la eficacia en el signo visual (Dialnet)


El text que aquí presentem, té el seu origen en el treball realitzat al llarg de diversos cursos de doctorat, ja fa uns quants anys, dedicats a la metodologia de recerca de la llegibilitat primer i després de l'eficàcia en conjunt del signe visual. Tot i que vam començar amb la investigació experimental de la llegibilitat, vam tenir clar, des d'un principi, que el tema de la llegibilitat no podia separar-se del tema de l'impacte i, en definitiva, del tema bàsic de l'eficàcia dels signes visuals. Aquest va ser un aspecte que va guanyar força a mesura que avançàvem, fins convertir-se en el tema real de la nostra recerca experimental i de la nostra assignatura de doctorat. Ens vàrem centrar en l'estudi dels signes visuals de marca. Comentarem la relació entre els constructes esmentats en tractar sobre el marc teòric de partida.

Un resum inicial dels problemes teòrics a què ens enfrontem, així de com abordem els problemes plantejats per la metodología experimental i els resultats globals de l'estudi pilot en què va culminar la nostra feina, es van exposar en dos articles publicats els anys 2002 (Logotipos: forma y eficacia) i 2003 (Medición de la eficacia en los signos visuales) que també es poden descarregar des d'aquest blog, així com del portal bibliogràfic Dialnet. (Nota: per circumstàncies alienes i desconegudes l'enllaç al segon article des de Dialnet s'ha perdut).

El fet és que es va generar molt de material tant de caire teòric com metodològic, que ha restat inèdit. L'any passat el vaig revisar i recopilar. Em va semblar que podría ser d'interès per aquells que segueixen treballant sobre aquest tema i el resultat ha sigut aquest llibret de 107 pàgines. Aquí recollirem el que s'exposa en aquests articles però procedint a desenvolupar, d'una banda, tota la proposta de marc teòric que vàrem dur a terme: la sistematització de les variables perceptives, plàstiques i retòriques que considerem pertinents en la determinació de l'eficàcia, és a dir la nostra solució als problemes que consideràvem subjacents als seus plantejaments habituals. I d'altra banda, exposarem tots els problemes relatius a la metodologia experimental que vam tenir en consideració abans d'adoptar unes alternatives concretes al decantar-nos per la investigació de l'impacte i la realització de l'estudi pilot. I a l'exposició dels resultats globals de l'estudi pilot, exposats en el segon article, li afegirem el corpus d'imatges utilitzat, i en un apèndix una primera anàlisi a mode de hipòtesis de les variables responsables d'una major llegibilitat i impacte, partint de les imatges usades en l'estudi pilot, que van resultar més rellevants pel que fa a llegibilitat i impacte.

La recerca com va ser pensada no es va poder portar a terme en la seva totalitat i no va poder doncs culminar els objectius plens perseguits, degut tant a problemes de manca de mitjans com a altres circumstàncies, no anant més enllà de l'estudi pilot. El cursos següents vàrem aprofitar els resultats de l'estudi pilot perquè els alumnes fessin exercicis i llancessin hipòtesis sobre la possible rellevància de les diferents variables formals o d'altres alternatives.

Tot i no culminar la recerca he cregut que el material que es va generar és prou ampli com perquè pugui ser útil als qui estan interessats en el tema i valia la pena fer-ne difusió.

Adjunto l'índex del text que aquí us presento perquè us pogueu fer ple càrrec del seu contingut.




ÍNDICE
Introducción..............................................................................................................3

1.Marco teórico de referencia..................................................................................5
1.1 Pregnancia............................................................................................................5
1.2 Legibilidad...........................................................................................................6
1.3 Impacto................................................................................................................7
1.4 Las dimensiones de la eficacia del mensaje........................................................7
1.5 El equilibrio entre legibilidad e impacto.............................................................9
1.6 Información y ambigüedad...............................................................................10
1.7 Otros aspectos importantes del proceso perceptivo..........................................12
1.7.1 Relaciones y proceso integrativo...................................................................13
1.7.2 Reconocimiento de formas y proceso de síntesis activa................................13
1.8 Las variables pertinentes para la investigación de la eficacia...........................14
1.8.1 Los códigos perceptivos.................................................................................16
1.8.1.1La organización de las gestalts.....................................................................16
1.8.1.2 La organización figura/fondo se complica..................................................17
1.8.1.3 Figura, fondo y profundidad.......................................................................18
1.8.2 Los códigos plásticos.....................................................................................19
1.8.2.1 Determinación de unidades pertinentes plásticas.......................................19
1.8.2.2 Bases para una taxonomía..........................................................................23
1.8..2.2.1 Características formales.........................................................................23
1.8.2.2.2 La textura y el tono.................................................................................25
1.8.2.2.3 Relaciones estructurales..........................................................................25
1.8.3 Bases de una retórica plástico perceptiva.....................................................29
1.8.3.1 El estatuto de la retórica plástica...............................................................29
1.8.3.2 Las estrategias retóricas.............................................................................31

2. Planteamiento de la investigación..................................................................36
2.1 Problema.........................................................................................................36
2.2 Objetivos.........................................................................................................36
2.3 Definición y control de variables....................................................................38
2.4 Las variables extrañas.....................................................................................41
2.5 Diseño y procedimiento experimental............................................................47

3. Del objetivo inicial al estudio piloto..............................................................51
1.Incidéncias y variaciones en el planteamiento................................................. 51
2. El experimento sobre el impacto......................................................................51
3. Control de variable extrañas.............................................................................53
4. El estudio piloto................................................................................................55
5. Resultados serendipity y conclusiones.............................................................57
5.1 Primeros resultados........................................................................................57
5.2 Redefinición de los indicadores.....................................................................57
5.3 Legibilidad e impacto....................................................................................58
5.4 Iconicibilidad.................................................................................................59
Bibliografía..........................................................................................................60

4. Corpus de signos de marca............................................................................62
4.1 Signos abstractos...........................................................................................63
4.2 Signos figurativos.........................................................................................69
4.3 Signos basados en siglas..............................................................................72
Fuentes documentales........................................................................................75
4.4 Logotipos del estudio piloto.........................................................................76

Anexo 1
Análisis plástico perceptivo retórico de algunas formas....................................82

Anexo 2
Las variables responsables de la eficacia...........................................................89
Introducción.......................................................................................................89
1. Las figuras más legibles.................................................................................91
2. Las figuras más impactantes..........................................................................94
3.Dos figuras difíciles de analizar....................................................................100
4. Conclusiones.................................................................................................102










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada