Alguns enllaços al títol de fotos, música i algun text és van perdre en tancar picasa i megaupload. Afortunadament las fotos s'han pogut recuperar.
Retrat de la portada: autor Quim Cañellas
Es posible la traducción al castellano y al vasco. Translation into English, French, Italian and German is possible.

Translation /Traducción

Cercar en aquest blog

Sobre Mi

La meva foto
Castellar del Vallès, Vallès Occidental, Provincia de Barcelona, Catalunya
Doctor en Psicologia, Prof Titular de Teoria i Anàlisi Formes Visuals. Dep Disseny i Imatge, Fac. BBAA, Univ. Barcelona.1981-2012. Jubilat.Treballs previs: -Investigador ICE UB, 5 recerques: efectes i recepció missatges audiovisuals,1975-1982. -Membre fundador Col·lectiu Higiene Mental La Florida, integrat a la Coordinadora de CHM i al Réseau-Alternative à la Psychiatrie,1976-79. -Educador terapeuta Albergue Infantil Terrassa,1976-78. -Investigador Carvis Publicidad S.A.1975 i 76.-Creador i redactor, revista gremi Ebenisteria l'Hospitalet,1974-76. Llibres publicats: 13,1977-2023, (imatge, disseny,comunicació i 4 poesia). Articles: 17, mateixos temes recerca. Podeu baixar 12 llibres des d'aquest bloc, 6 de Dialnet i 15 articles des del bloc (4 també a Dialnet). Cercar etiqueta "Treballs científics" i "Literatura". -Racionalista crític, intel.lectual?, tolerància 100, menys amb la intolerància, com assenyalà Karl Popper, radical, eclèctic, antiautoritari, insatisfet, outsider,sense embuts, autodidacta, com deia Gandhi el mateix val pels pobles i les persones: el dret d'autodeterminació, autonomia /VS/ heteronomia. Mai he tolerat que m'imposin que he de fer, dir o pensar.

Arxiu del blog


dilluns, 13 de maig del 2019

Investigación de la eficacia en el signo visual

Podeu obrir i baixar el llibre clicant al títol.
Nota: També es pot descarregar el llibre des del portal bibliogràfic Dialnet en aquest enllaç: 
Investigación de la eficacia en el signo visual (Dialnet)


El text que aquí presentem, té el seu origen en el treball realitzat al llarg de diversos cursos de doctorat, ja fa uns quants anys, dedicats a la metodologia de recerca de la llegibilitat primer i després de l'eficàcia en conjunt del signe visual. Tot i que vam començar amb la investigació experimental de la llegibilitat, vam tenir clar, des d'un principi, que el tema de la llegibilitat no podia separar-se del tema de l'impacte i, en definitiva, del tema bàsic de l'eficàcia dels signes visuals. Aquest va ser un aspecte que va guanyar força a mesura que avançàvem, fins convertir-se en el tema real de la nostra recerca experimental i de la nostra assignatura de doctorat. Ens vàrem centrar en l'estudi dels signes visuals de marca. Comentarem la relació entre els constructes esmentats en tractar sobre el marc teòric de partida.

Un resum inicial dels problemes teòrics a què ens enfrontem, així de com abordem els problemes plantejats per la metodología experimental i els resultats globals de l'estudi pilot en què va culminar la nostra feina, es van exposar en dos articles publicats els anys 2002 (Logotipos: forma y eficacia) i 2003 (Medición de la eficacia en los signos visuales) que també es poden descarregar des d'aquest blog, així com del portal bibliogràfic Dialnet. (Nota: per circumstàncies alienes i desconegudes l'enllaç al segon article des de Dialnet s'ha perdut).

El fet és que es va generar molt de material tant de caire teòric com metodològic, que ha restat inèdit. L'any passat el vaig revisar i recopilar. Em va semblar que podría ser d'interès per aquells que segueixen treballant sobre aquest tema i el resultat ha sigut aquest llibret de 107 pàgines. Aquí recollirem el que s'exposa en aquests articles però procedint a desenvolupar, d'una banda, tota la proposta de marc teòric que vàrem dur a terme: la sistematització de les variables perceptives, plàstiques i retòriques que considerem pertinents en la determinació de l'eficàcia, és a dir la nostra solució als problemes que consideràvem subjacents als seus plantejaments habituals. I d'altra banda, exposarem tots els problemes relatius a la metodologia experimental que vam tenir en consideració abans d'adoptar unes alternatives concretes al decantar-nos per la investigació de l'impacte i la realització de l'estudi pilot. I a l'exposició dels resultats globals de l'estudi pilot, exposats en el segon article, li afegirem el corpus d'imatges utilitzat, i en un apèndix una primera anàlisi a mode de hipòtesis de les variables responsables d'una major llegibilitat i impacte, partint de les imatges usades en l'estudi pilot, que van resultar més rellevants pel que fa a llegibilitat i impacte.

La recerca com va ser pensada no es va poder portar a terme en la seva totalitat i no va poder doncs culminar els objectius plens perseguits, degut tant a problemes de manca de mitjans com a altres circumstàncies, no anant més enllà de l'estudi pilot. El cursos següents vàrem aprofitar els resultats de l'estudi pilot perquè els alumnes fessin exercicis i llancessin hipòtesis sobre la possible rellevància de les diferents variables formals o d'altres alternatives.

Tot i no culminar la recerca he cregut que el material que es va generar és prou ampli com perquè pugui ser útil als qui estan interessats en el tema i valia la pena fer-ne difusió.

Adjunto l'índex del text que aquí us presento perquè us pogueu fer ple càrrec del seu contingut.




ÍNDICE
Introducción..............................................................................................................3

1.Marco teórico de referencia..................................................................................5
1.1 Pregnancia............................................................................................................5
1.2 Legibilidad...........................................................................................................6
1.3 Impacto................................................................................................................7
1.4 Las dimensiones de la eficacia del mensaje........................................................7
1.5 El equilibrio entre legibilidad e impacto.............................................................9
1.6 Información y ambigüedad...............................................................................10
1.7 Otros aspectos importantes del proceso perceptivo..........................................12
1.7.1 Relaciones y proceso integrativo...................................................................13
1.7.2 Reconocimiento de formas y proceso de síntesis activa................................13
1.8 Las variables pertinentes para la investigación de la eficacia...........................14
1.8.1 Los códigos perceptivos.................................................................................16
1.8.1.1La organización de las gestalts.....................................................................16
1.8.1.2 La organización figura/fondo se complica..................................................17
1.8.1.3 Figura, fondo y profundidad.......................................................................18
1.8.2 Los códigos plásticos.....................................................................................19
1.8.2.1 Determinación de unidades pertinentes plásticas.......................................19
1.8.2.2 Bases para una taxonomía..........................................................................23
1.8..2.2.1 Características formales.........................................................................23
1.8.2.2.2 La textura y el tono.................................................................................25
1.8.2.2.3 Relaciones estructurales..........................................................................25
1.8.3 Bases de una retórica plástico perceptiva.....................................................29
1.8.3.1 El estatuto de la retórica plástica...............................................................29
1.8.3.2 Las estrategias retóricas.............................................................................31

2. Planteamiento de la investigación..................................................................36
2.1 Problema.........................................................................................................36
2.2 Objetivos.........................................................................................................36
2.3 Definición y control de variables....................................................................38
2.4 Las variables extrañas.....................................................................................41
2.5 Diseño y procedimiento experimental............................................................47

3. Del objetivo inicial al estudio piloto..............................................................51
1.Incidéncias y variaciones en el planteamiento................................................. 51
2. El experimento sobre el impacto......................................................................51
3. Control de variable extrañas.............................................................................53
4. El estudio piloto................................................................................................55
5. Resultados serendipity y conclusiones.............................................................57
5.1 Primeros resultados........................................................................................57
5.2 Redefinición de los indicadores.....................................................................57
5.3 Legibilidad e impacto....................................................................................58
5.4 Iconicibilidad.................................................................................................59
Bibliografía..........................................................................................................60

4. Corpus de signos de marca............................................................................62
4.1 Signos abstractos...........................................................................................63
4.2 Signos figurativos.........................................................................................69
4.3 Signos basados en siglas..............................................................................72
Fuentes documentales........................................................................................75
4.4 Logotipos del estudio piloto.........................................................................76

Anexo 1
Análisis plástico perceptivo retórico de algunas formas....................................82

Anexo 2
Las variables responsables de la eficacia...........................................................89
Introducción.......................................................................................................89
1. Las figuras más legibles.................................................................................91
2. Las figuras más impactantes..........................................................................94
3.Dos figuras difíciles de analizar....................................................................100
4. Conclusiones.................................................................................................102










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Objectius del Bloc

- Exercir el meu dret d'expressió com a simple ciutadà. Tenint en compte les dificultats i limitacions per accedir als mitjans de comunicació convencionals, he considerat que internet era la millor via.
- No pretén ser un bloc ni estrictament profesional, ni purament personal, ni especialitzat. En realitat pretén abarcar una mica tots aquests objectius: Introduir informació relativa al meu treball científic, a experiències personals que puguin resultar útils, a les meves opinions polítiques i dels fets d'actualitat de diversos camps, fins i tot a vivences més personals, així com a enllaços amb pàgines web o altres blocs que em semblen interessants.
- No hi pretenc dogmatitzar, ni fer-me l'interessant, sinó integrar-me dins la xarxa d'intercanvi de comunicació social, en què es basa qualsevol cultura. Compartir informació.
-Parteixo d'uns principis bàsics: Com deia Bachelart la objectivitat no existeix sinó la objectivació: fer que els altres puguin seguir i contrastar els teus arguments, coneixent la perspectiva de la que parteixes. Com assenyala Paul Watzlawick, hi ha tantes realitats com punts de vista. O com defensa Paul K. Feyerabend, la objectivitat només pot sorgir de la proliferació teòrica, o sigui del contrast entre perspectives.


CARACTERÍSTIQUES DEL BLOC

Aquest bloc te un caràcter dinàmic. Es va construint i reconstruint a mesura que avança. I això és tant a nivell formal com de continguts. En termes de continguts es fan recorreguts endavant i endarrera, tractant sobre temes d'actualitat, o treballs recents, així com es fan recuperacions d'articles, experiències u obres de l'autor de diferents èpoques. Te un caràcter biogràfic en el benentès de que la biografia no és res més que el reflexe de la nostra multiplicitat de relacións amb el món, i en aquest sentit és això el que s'hi vol expressar.

En termes formals això implica que encara que el seu format és linial, la seva lectura no te perquè ser-ho. S'hi poden trobar "publicacions" més o menys "intemporals" en periodes anteriors del bloc, que poden mantenir el seu interès, juntament amb altres més cojunturals, però que vistes en perspectiva poden passar a tenir un interès "històric".


També implica que en la mesura que s'hagin perdut continguts d'alguns articles, o calgui actualitzar-los si és posible, ho indicarem o intentarem restaurar-los.

En aquest sentit recomano també revisar de tant en tant els enllaços, en la mesura en que es poden anar ampliant o modificant, i inclòuen una amplia varietat de temes així com eines, fonts de dades o iniciatives, on és fàcil trobar quelcom d'interès.



Creative Commons

Creative Commons License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons.

Subscribe in a reader