Alguns enllaços al títol de fotos, música i algun text és van perdre en tancar picasa i megaupload. Afortunadament las fotos s'han pogut recuperar.
Retrat de la portada: autor Quim Cañellas
Es posible la traducción al castellano y al vasco. Translation into English, French, Italian and German is possible.

Translation /Traducción

Cercar en aquest blog

Sobre Mi

La meva foto
Castellar del Vallès, Vallès Occidental, Provincia de Barcelona, Catalunya
Doctor en Psicologia, Prof Titular de Teoria i Anàlisi Formes Visuals. Dep Disseny i Imatge, Fac. BBAA, Univ. Barcelona.1981-2012. Jubilat.Treballs previs: -Investigador ICE UB, 5 recerques: efectes i recepció missatges audiovisuals,1975-1982. -Membre fundador Col·lectiu Higiene Mental La Florida, integrat a la Coordinadora de CHM i al Réseau-Alternative à la Psychiatrie,1976-79. -Educador terapeuta Albergue Infantil Terrassa,1976-78. -Investigador Carvis Publicidad S.A.1975 i 76.-Creador i redactor, revista gremi Ebenisteria l'Hospitalet,1974-76. Llibres publicats: 13,1977-2023, (imatge, disseny,comunicació i 4 poesia). Articles: 17, mateixos temes recerca. Podeu baixar 12 llibres des d'aquest bloc, 6 de Dialnet i 15 articles des del bloc (4 també a Dialnet). Cercar etiqueta "Treballs científics" i "Literatura". -Racionalista crític, intel.lectual?, tolerància 100, menys amb la intolerància, com assenyalà Karl Popper, radical, eclèctic, antiautoritari, insatisfet, outsider,sense embuts, autodidacta, com deia Gandhi el mateix val pels pobles i les persones: el dret d'autodeterminació, autonomia /VS/ heteronomia. Mai he tolerat que m'imposin que he de fer, dir o pensar.

Arxiu del blog


divendres, 14 de febrer del 2020

Así persuade la publicidad

Podeu obrir i baixar l'article clicant sobre el títol.

Aquest article, que us presento,  es va publicar a la revista "Eroski. La revista del consumidor vasco.", al nº de desembre de 1981.

Al juliol us vaig facilitar l'acccés a un altre article sobre la publicitat i les estrategias que utilitza per ser efectiva. De fet us deia llavors que una part important de la meva tasca investigadora, a part de treballar sobre la comunicació visual o audiovisual en general i el disseny, es va centrar de forma bastant rellevant en l'estudi dels efectes de la publicitat, les tàctiques que la fan posible i la recepció o processament que produeixen en el destinatari. 

De fet, abans d'entrar com a professor d'aquests temes a la UB, vaig passar 2 anys com a investigador a Carvis Publicidad S.A. treballant entorn dels aspectes que afecten la imatge de producte i les campanyes publicitàries, tant pel que fa a la recerca sobre els usuaris, com sobre els pretests sobre l'eficàcia probable dels missatges a que havien donat lloc aquells estudis. Fins després, els 8 anys que vaig fer un seguit de recerques com a investigador de  l'ICE de la UB, que van donar lloc a un parell de llibres i diversos articles, un d'ells es centrava en la publicitat. Em refereixo a "Publicidad, mixtificación y adolescencia. La recepción de los spots televisivos", centrat en els recursos retòrics visuals que fan posible l'eficàcia de la publicitat en els adolescents. De fet és l'únic que dona constancia de la meva tasca realitzada en aquest camp, doncs tot i que exhaurit, encara es pot comprar en alguns llocs o trobar en biblioteques. El articles ja resulta impossible. 

He procurat doncs donar-vos a conèixer la tasca feta en aquest camp concret, doncs fins i tot ja com a professor universitari en una assignatura que vaig impartir molts anys "Recerca psicosocial en el disseny gràfic", treballàvem amb els alumnes els estudis previs necessaris sobre la població a qui volíem transmetre un missatge del contingut i objectius que decidissin ells, per projectar després un anunci i acabar fent un pretest sobre la seva possible eficàcia.

Per això aquest és el tercer article monogràfic sobre aquest ambit que us faig arribar a través del bloc. El de juliol va ser "Los perfiles psicológicos propuestos desde la publicidad" i anteriorment havia penjat "Estratègies i efectes de la publicitat".

Aquest però te una peculiaritat que penso que el fa especialment interessant. Va ser escrit quan estava acabant la recerca publicada al llibre "Publicidad, mixtificación y adolescencia", avançant-ne alguns aspectes, de manera planera i resumida, que per qui no tingui accés al llibre, o li resulti de lectura massa especialitzada li pot servir per ferse'n una idea i només s´hi va fer una breu referencia indirecta a l'article "Recepción de mensajes icónicos complejos" que també teniu en aquest bloc.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Objectius del Bloc

- Exercir el meu dret d'expressió com a simple ciutadà. Tenint en compte les dificultats i limitacions per accedir als mitjans de comunicació convencionals, he considerat que internet era la millor via.
- No pretén ser un bloc ni estrictament profesional, ni purament personal, ni especialitzat. En realitat pretén abarcar una mica tots aquests objectius: Introduir informació relativa al meu treball científic, a experiències personals que puguin resultar útils, a les meves opinions polítiques i dels fets d'actualitat de diversos camps, fins i tot a vivences més personals, així com a enllaços amb pàgines web o altres blocs que em semblen interessants.
- No hi pretenc dogmatitzar, ni fer-me l'interessant, sinó integrar-me dins la xarxa d'intercanvi de comunicació social, en què es basa qualsevol cultura. Compartir informació.
-Parteixo d'uns principis bàsics: Com deia Bachelart la objectivitat no existeix sinó la objectivació: fer que els altres puguin seguir i contrastar els teus arguments, coneixent la perspectiva de la que parteixes. Com assenyala Paul Watzlawick, hi ha tantes realitats com punts de vista. O com defensa Paul K. Feyerabend, la objectivitat només pot sorgir de la proliferació teòrica, o sigui del contrast entre perspectives.


CARACTERÍSTIQUES DEL BLOC

Aquest bloc te un caràcter dinàmic. Es va construint i reconstruint a mesura que avança. I això és tant a nivell formal com de continguts. En termes de continguts es fan recorreguts endavant i endarrera, tractant sobre temes d'actualitat, o treballs recents, així com es fan recuperacions d'articles, experiències u obres de l'autor de diferents èpoques. Te un caràcter biogràfic en el benentès de que la biografia no és res més que el reflexe de la nostra multiplicitat de relacións amb el món, i en aquest sentit és això el que s'hi vol expressar.

En termes formals això implica que encara que el seu format és linial, la seva lectura no te perquè ser-ho. S'hi poden trobar "publicacions" més o menys "intemporals" en periodes anteriors del bloc, que poden mantenir el seu interès, juntament amb altres més cojunturals, però que vistes en perspectiva poden passar a tenir un interès "històric".


També implica que en la mesura que s'hagin perdut continguts d'alguns articles, o calgui actualitzar-los si és posible, ho indicarem o intentarem restaurar-los.

En aquest sentit recomano també revisar de tant en tant els enllaços, en la mesura en que es poden anar ampliant o modificant, i inclòuen una amplia varietat de temes així com eines, fonts de dades o iniciatives, on és fàcil trobar quelcom d'interès.



Creative Commons

Creative Commons License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons.

Subscribe in a reader