Aquest article, que us presento, es va publicar a la revista "Eroski. La revista del consumidor vasco.", al nº de desembre de 1981.
Al juliol us vaig facilitar l'acccés a un altre article sobre la publicitat i les estrategias que utilitza per ser efectiva. De fet us deia llavors que una part important de la meva tasca investigadora, a part de treballar sobre la comunicació visual o audiovisual en general i el disseny, es va centrar de forma bastant rellevant en l'estudi dels efectes de la publicitat, les tàctiques que la fan posible i la recepció o processament que produeixen en el destinatari.
De fet, abans d'entrar com a professor d'aquests temes a la UB, vaig passar 2 anys com a investigador a Carvis Publicidad S.A. treballant entorn dels aspectes que afecten la imatge de producte i les campanyes publicitàries, tant pel que fa a la recerca sobre els usuaris, com sobre els pretests sobre l'eficàcia probable dels missatges a que havien donat lloc aquells estudis. Fins després, els 8 anys que vaig fer un seguit de recerques com a investigador de l'ICE de la UB, que van donar lloc a un parell de llibres i diversos articles, un d'ells es centrava en la publicitat. Em refereixo a "Publicidad, mixtificación y adolescencia. La recepción de los spots televisivos", centrat en els recursos retòrics visuals que fan posible l'eficàcia de la publicitat en els adolescents. De fet és l'únic que dona constancia de la meva tasca realitzada en aquest camp, doncs tot i que exhaurit, encara es pot comprar en alguns llocs o trobar en biblioteques. El articles ja resulta impossible.
He procurat doncs donar-vos a conèixer la tasca feta en aquest camp concret, doncs fins i tot ja com a professor universitari en una assignatura que vaig impartir molts anys "Recerca psicosocial en el disseny gràfic", treballàvem amb els alumnes els estudis previs necessaris sobre la població a qui volíem transmetre un missatge del contingut i objectius que decidissin ells, per projectar després un anunci i acabar fent un pretest sobre la seva possible eficàcia.
Per això aquest és el tercer article monogràfic sobre aquest ambit que us faig arribar a través del bloc. El de juliol va ser "Los perfiles psicológicos propuestos desde la publicidad" i anteriorment havia penjat "Estratègies i efectes de la publicitat".
Aquest però te una peculiaritat que penso que el fa especialment interessant. Va ser escrit quan estava acabant la recerca publicada al llibre "Publicidad, mixtificación y adolescencia", avançant-ne alguns aspectes, de manera planera i resumida, que per qui no tingui accés al llibre, o li resulti de lectura massa especialitzada li pot servir per ferse'n una idea i només s´hi va fer una breu referencia indirecta a l'article "Recepción de mensajes icónicos complejos" que també teniu en aquest bloc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada