Alguns enllaços al títol de fotos, música i algun text és van perdre en tancar picasa i megaupload. Afortunadament las fotos s'han pogut recuperar.
Retrat de la portada: autor Quim Cañellas
Es posible la traducción al castellano y al vasco. Translation into English, French, Italian and German is possible.

Translation /Traducción

Cercar en aquest blog

Sobre Mi

La meva foto
Castellar del Vallès, Vallès Occidental, Provincia de Barcelona, Catalunya
Doctor en Psicologia, Prof Titular de Teoria i Anàlisi Formes Visuals. Dep Disseny i Imatge, Fac. BBAA, Univ. Barcelona.1981-2012. Jubilat.Treballs previs: -Investigador ICE UB, 5 recerques: efectes i recepció missatges audiovisuals,1975-1982. -Membre fundador Col·lectiu Higiene Mental La Florida, integrat a la Coordinadora de CHM i al Réseau-Alternative à la Psychiatrie,1976-79. -Educador terapeuta Albergue Infantil Terrassa,1976-78. -Investigador Carvis Publicidad S.A.1975 i 76.-Creador i redactor, revista gremi Ebenisteria l'Hospitalet,1974-76. Llibres publicats: 13,1977-2023, (imatge, disseny,comunicació i 4 poesia). Articles: 17, mateixos temes recerca. Podeu baixar 12 llibres des d'aquest bloc, 6 de Dialnet i 15 articles des del bloc (4 també a Dialnet). Cercar etiqueta "Treballs científics" i "Literatura". -Racionalista crític, intel.lectual?, tolerància 100, menys amb la intolerància, com assenyalà Karl Popper, radical, eclèctic, antiautoritari, insatisfet, outsider,sense embuts, autodidacta, com deia Gandhi el mateix val pels pobles i les persones: el dret d'autodeterminació, autonomia /VS/ heteronomia. Mai he tolerat que m'imposin que he de fer, dir o pensar.

Arxiu del blog


diumenge, 21 de febrer del 2021

Banalització del concepte de Violència

Definicions de diccionari: us de la força per aconseguir un fi, dominar algú o imposar quelcom.

1er ERROR COMÚ: reduir la violència sols a la violència física (agressió), sigui ofensiva o defensiva. Portat al limit: equiparar l'agressió sobre els objectes i sobre les persones.

La dominació s'obté fins més eficaçment per la violència psicològica que per la física. 

Però en aquesta primera banalització, sovint demagògica i manipuladora (o per desconeixement de molts) hi cauen polítics, periodistes, opinadors, "intel·lectuals" i fins la gent que per un motiu o el contrari la condemna o la defensa.

VIOLÈNCIA ESPINA DORSAL DEL SISTEMA:

La teoría marxista distingia 2 mecanismes mitjançant els quals l'estat es manté i es perpetua: Aparells repressius, basats en la força física (policía, exèrcit, etc) i aparells ideològics, basats en l'imposició i perpetuació de l'ideologia dominant (família, escola, esglésies, mitjans de comunicació etc).

La sociologia va introduir un concepte important, el d'anomia (Durkheim), ampliat per altres autors i que implica que en una societat on hi ha una total discrepància entre objectius i possibilitats la frustració i la marginació són la regla.

L'antropologia va aprofondir en la relació entre control i marginació en la relació individu societat, amb els conceptes de sistema de seguretat grupal i individual, dues cares de la mateixa moneda: conductes i actituds esperades de l'individu pel manteniment del grup i aquestes adoptades per l'individu com a forma d'assegurar-se l'acceptació. Quan no és així la conseqüència és la marginació.

La cibernètica va ampliar aquests conceptes en parlar de regulació per mantenir l'homeostasi del sistema i com els subsistemes (individus) acaben actuant de reguladors. Tota perturbació de l'estabilitat ha de ser neutralitzada.

La psicoanàlisi ja havia ampliat el concepte de repressió en entendre'l com un mecanisme psicològic per introjectar les regles del sistema.

MARGINACIÓ = VIOLÈNCIA ESTRUCTURAL DEL SISTEMA

Basaglia entenia la violència com la relació entre poder i no-poder, que porta a l'exclusió del 2on pel 1er.

Aqui novament hauríem de distingir entre les 2 vessants de la marginació: la física i la psicologica (sovint indestriables).

Centrant-nos en Catalunya: 1,7M de persones en risc d'exclusió (privació material severa 400K, 55% societat precarietat -35%- o exclusió - 20%-). 1,1M pobresa relativa. 400K infants en llars pobres. 500K a l'atur. Un 40% d'atur juvenil i els que no cobrant sous de miseria. Te "raó" el conseller quan es queixa que l'esclat juvenil va començar per la detenció de Hasel però ja és una altra cosa.

Però la marginació no sols és la conseqüència física de dominació d'un sistema injust basat en la desigualtat. La violència o marginació psicològica n'és la millor estratègia de control pel seu manteniment.

El nen a la família té com a màxima necessitat sentir-se acceptat i no introjectar les seves normes suposa el contrari, i a l'escola i tots plegats a totes les institucions socials i grups de pertanyença i tots acabem sent agents involuntaris de la violència del sistema, els seus reguladors. L'estrany, el rar, el que no és "normal" sempre és abocat a la marginació. I aquesta societat no para de crear marginats ("inadaptats"). "Rebotats" del sistema, etiquetats d'una o altra manera. 

I finalment, especialment aquest segle, fins a tots als suposats règims democràtics la violència psicològica s'ha convertit en la principal arma de control social. L'estratègia de la por s'ha imposat (i quina por més gran que la por a la mort). Va començar amb la por al terrorisme internacional com a coartada (ara qualsevol acte agressiu és terrorisme). Continúa amb l'explotació de la por amb la pandèmia i després ja apareixerà algun altre motiu pel mateix objectiu. El poder sempre ens necessita dòcils, obedients i si contribuïm a fer-li la feina encara millor.

SI SENYOR CONSELLER SÀMPER. AIXÒ VA MOLT MÉS ENLLÀ DE LA PROTESTA PER LA CONDEMNA D'UN CANTANT. I EXPLOSIONS SOCIALS N'HI HAURÀ MOLTES MÉS.

AQUESTS POLÍTICS A QUI NO PAREM DE VOTAR PERQUÈ NO N'HI HA D'ALTRES NO ES VOLEN ENTERAR QUE EL PROCÉS EN CURS NO VA SOLS D'INDEPENDÈNCIA. ÉS UNA REVOLUCIÓ SOCIAL PER UNA SOCIETAT MÉS LLIURE, JUSTA I IGUALITÀRIA. AQUESTA ÉS LA REPÚBLICA QUE VOLEM.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Objectius del Bloc

- Exercir el meu dret d'expressió com a simple ciutadà. Tenint en compte les dificultats i limitacions per accedir als mitjans de comunicació convencionals, he considerat que internet era la millor via.
- No pretén ser un bloc ni estrictament profesional, ni purament personal, ni especialitzat. En realitat pretén abarcar una mica tots aquests objectius: Introduir informació relativa al meu treball científic, a experiències personals que puguin resultar útils, a les meves opinions polítiques i dels fets d'actualitat de diversos camps, fins i tot a vivences més personals, així com a enllaços amb pàgines web o altres blocs que em semblen interessants.
- No hi pretenc dogmatitzar, ni fer-me l'interessant, sinó integrar-me dins la xarxa d'intercanvi de comunicació social, en què es basa qualsevol cultura. Compartir informació.
-Parteixo d'uns principis bàsics: Com deia Bachelart la objectivitat no existeix sinó la objectivació: fer que els altres puguin seguir i contrastar els teus arguments, coneixent la perspectiva de la que parteixes. Com assenyala Paul Watzlawick, hi ha tantes realitats com punts de vista. O com defensa Paul K. Feyerabend, la objectivitat només pot sorgir de la proliferació teòrica, o sigui del contrast entre perspectives.


CARACTERÍSTIQUES DEL BLOC

Aquest bloc te un caràcter dinàmic. Es va construint i reconstruint a mesura que avança. I això és tant a nivell formal com de continguts. En termes de continguts es fan recorreguts endavant i endarrera, tractant sobre temes d'actualitat, o treballs recents, així com es fan recuperacions d'articles, experiències u obres de l'autor de diferents èpoques. Te un caràcter biogràfic en el benentès de que la biografia no és res més que el reflexe de la nostra multiplicitat de relacións amb el món, i en aquest sentit és això el que s'hi vol expressar.

En termes formals això implica que encara que el seu format és linial, la seva lectura no te perquè ser-ho. S'hi poden trobar "publicacions" més o menys "intemporals" en periodes anteriors del bloc, que poden mantenir el seu interès, juntament amb altres més cojunturals, però que vistes en perspectiva poden passar a tenir un interès "històric".


També implica que en la mesura que s'hagin perdut continguts d'alguns articles, o calgui actualitzar-los si és posible, ho indicarem o intentarem restaurar-los.

En aquest sentit recomano també revisar de tant en tant els enllaços, en la mesura en que es poden anar ampliant o modificant, i inclòuen una amplia varietat de temes així com eines, fonts de dades o iniciatives, on és fàcil trobar quelcom d'interès.



Creative Commons

Creative Commons License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons.

Subscribe in a reader