Alguns enllaços al títol de fotos, música i algun text és van perdre en tancar picasa i megaupload. Afortunadament las fotos s'han pogut recuperar.
Retrat de la portada: autor Quim Cañellas
Es posible la traducción al castellano y al vasco. Translation into English, French, Italian and German is possible.

Translation /Traducción

Cercar en aquest blog

Sobre Mi

La meva foto
Castellar del Vallès, Vallès Occidental, Provincia de Barcelona, Catalunya
Doctor en Psicologia, Prof Titular de Teoria i Anàlisi Formes Visuals. Dep Disseny i Imatge, Fac. BBAA, Univ. Barcelona.1981-2012. Jubilat.Treballs previs: -Investigador ICE UB, 5 recerques: efectes i recepció missatges audiovisuals,1975-1982. -Membre fundador Col·lectiu Higiene Mental La Florida, integrat a la Coordinadora de CHM i al Réseau-Alternative à la Psychiatrie,1976-79. -Educador terapeuta Albergue Infantil Terrassa,1976-78. -Investigador Carvis Publicidad S.A.1975 i 76.-Creador i redactor, revista gremi Ebenisteria l'Hospitalet,1974-76. Llibres publicats: 13,1977-2023, (imatge, disseny,comunicació i 4 poesia). Articles: 17, mateixos temes recerca. Podeu baixar 12 llibres des d'aquest bloc, 6 de Dialnet i 15 articles des del bloc (4 també a Dialnet). Cercar etiqueta "Treballs científics" i "Literatura". -Racionalista crític, intel.lectual?, tolerància 100, menys amb la intolerància, com assenyalà Karl Popper, radical, eclèctic, antiautoritari, insatisfet, outsider,sense embuts, autodidacta, com deia Gandhi el mateix val pels pobles i les persones: el dret d'autodeterminació, autonomia /VS/ heteronomia. Mai he tolerat que m'imposin que he de fer, dir o pensar.

Arxiu del blog


dissabte, 15 de febrer del 2020

Colonització mental: Els continguts de la televisió

Podeu obrir i baixar el document clicant al títol.


Avui us presento uns textos que em fan especial il·lusió i ja us diré perquè (a part de que creia que els havia perdut i els he pogut recuperar). Es tracta de 3 articles publicats al diari AVUI l'any 1980. Els presento en un sol document, no sols pel fet de ser breus, sinó perquè representen un conjunt unitari respecte a contingut i amb aquesta intenció varen ser publicats fins i tot pel diari. Començo ressenyant les referencies corresponents:

-"Com ens "educa" la televisió", diari AVUI, 1/2 gener, 1980.

-"La televisió: font de mites socials (2)", diari AVUI,  3 febrer, 1980.

--"Com reaccionem davant la petita pantalla. Con ens educa la televisió (i 3)", diari AVUI, 3 març, 1980.


He dit que em feia especial il·lusió perquè en aquest articles es sintetitzaven a grans trets les conclusions generals, extretes de la recerca "Colonización mental: Los contenidos "educativos de la televisión", realitzada durant el curs 1978-79, per a l'ICE de la UB sobre el paper social i influencia de la TV en els adults. Tenen el valor de ser quasi l’únic testimoni publicat sobre aquesta recerca i sobre aquest mitjà tant important, al qual també vaig dedicar la meva atenció. Una altra referencia sobre les conclusions extretes respecte als mecanismes responsable de la influencia la podeu trobar a l'article també penjat en aquest bloc, "Recepción de mensajes icónicos complejos". Tot i ser l'únic treball centrat en la televisó i la població adulta (els altres es centraren en el cinema i els infants o la publicitat i els adolescents), a diferencia del altres, per les circumstancies que fos, fou l'únic no publicat com a llibre o article, exposant el seu desenvolupament i resultats.

En interessava investigar com influïa la TV en la població adulta. Vam treballar amb una mostra força amplia de subjectes de classe mitja baixa, però agafant com a grup de control una mostra de població universitaria i fins acabar comparant al final les diferencies entre homes i dones, recorrent a proves estadístiques com la Chi quadrat.  Vam començar amb un treball d'enquesta-entrevista per averiguar els programes que els agradaven més i menys i els que veien més sovint, acompanyades de preguntes sobre com percebien el contingut. Això ens va permetre agrupar certs programes pel que tenien en comú de cara al seu anàlisi. I procedir a una anàlisi dels programes i els "valors" que transmetien, que ens va permetre, relacionant-lo amb la percepció i valoracions que en feien, inferir el mecanismes responsables de la seva eficacia, com a mitjans de transmissió dels valors socials predominants. D'aquí el títol radical de colonització mental pel recull, que ja era el de la recerca original, i m'ha semblat que seguia expressant bé el sentit de les conclusions. Les sintetitzaré dient que vam constatar com la relació dels receptors amb el pla   de l'expressió, a través de tàctiques retòriques amb una funció mixtificant (aquesta si que exposada i investigada en altres treballs), era la responsable de com es rebien i assimilaven els continguts connotatius transmesos, ocults rere l'embolcall d'un aparent relat o informació "innocent". Però això precisament és el que si que es desenvolupa en aquests i l'altre article mencionat, i s'analitza més a fons en altres llibres meus.


   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Objectius del Bloc

- Exercir el meu dret d'expressió com a simple ciutadà. Tenint en compte les dificultats i limitacions per accedir als mitjans de comunicació convencionals, he considerat que internet era la millor via.
- No pretén ser un bloc ni estrictament profesional, ni purament personal, ni especialitzat. En realitat pretén abarcar una mica tots aquests objectius: Introduir informació relativa al meu treball científic, a experiències personals que puguin resultar útils, a les meves opinions polítiques i dels fets d'actualitat de diversos camps, fins i tot a vivences més personals, així com a enllaços amb pàgines web o altres blocs que em semblen interessants.
- No hi pretenc dogmatitzar, ni fer-me l'interessant, sinó integrar-me dins la xarxa d'intercanvi de comunicació social, en què es basa qualsevol cultura. Compartir informació.
-Parteixo d'uns principis bàsics: Com deia Bachelart la objectivitat no existeix sinó la objectivació: fer que els altres puguin seguir i contrastar els teus arguments, coneixent la perspectiva de la que parteixes. Com assenyala Paul Watzlawick, hi ha tantes realitats com punts de vista. O com defensa Paul K. Feyerabend, la objectivitat només pot sorgir de la proliferació teòrica, o sigui del contrast entre perspectives.


CARACTERÍSTIQUES DEL BLOC

Aquest bloc te un caràcter dinàmic. Es va construint i reconstruint a mesura que avança. I això és tant a nivell formal com de continguts. En termes de continguts es fan recorreguts endavant i endarrera, tractant sobre temes d'actualitat, o treballs recents, així com es fan recuperacions d'articles, experiències u obres de l'autor de diferents èpoques. Te un caràcter biogràfic en el benentès de que la biografia no és res més que el reflexe de la nostra multiplicitat de relacións amb el món, i en aquest sentit és això el que s'hi vol expressar.

En termes formals això implica que encara que el seu format és linial, la seva lectura no te perquè ser-ho. S'hi poden trobar "publicacions" més o menys "intemporals" en periodes anteriors del bloc, que poden mantenir el seu interès, juntament amb altres més cojunturals, però que vistes en perspectiva poden passar a tenir un interès "històric".


També implica que en la mesura que s'hagin perdut continguts d'alguns articles, o calgui actualitzar-los si és posible, ho indicarem o intentarem restaurar-los.

En aquest sentit recomano també revisar de tant en tant els enllaços, en la mesura en que es poden anar ampliant o modificant, i inclòuen una amplia varietat de temes així com eines, fonts de dades o iniciatives, on és fàcil trobar quelcom d'interès.



Creative Commons

Creative Commons License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons.

Subscribe in a reader